پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229094
روي توان دفاعي و موشکي هيچ مذاکره‌اي نشده و نخواهد شد/ اظهارنظر يک شخص، دليل بر مذاکره نيست
تاریخ انتشار : 1396/11/04 08:13:53
نمایش : 1773
سخنگوي دولت گفت: هيچ کسي اجازه ندارد در بحث دفاعي و موشکي ما دخالت کند، بنيه دفاعي و موشکي را حق مسلّم خود مي‌دانيم و در رابطه با بحث دفاعي با هيچ کسي مذاکره‌اي نشده و نخواهد شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمّدباقر نوبخت سخنگوي دولت امروز(سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه) در نشست خبري خود با خبرنگاران که به ميزباني مجلس شوراي اسلامي برگزار شد بيان داشت: تلاش شد بودجه 97 متفاوت با بودجه‌هاي سنواتي و با نوآوري همراه باشد.

وي با تأکيد بر اينکه نخستين تحول در بودجه، اصلاحي است که در ساختار تدوين آن ايجاد شده است اظهار داشت: ما به رغم اينکه از سال 80 مقرر شده بود بودجه‌ريزي از روش متداول فعلي؛ يعني سنّتي افزايشي به روش بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد تغيير پيدا کرده است. ماده 7 برنامه ششم توسعه، تأکيد دارد که دولت بايد بودجه 20 درصد از دستگاه‌ها را بر مبناي عملکرد مصوب کند. با اين روش براي تصويب بودجه 340 دستگاه و رديف در بودجه عملياتي شد.

سخنگوي دولت اضافه کرد: ما براي اينکه مجلس به طور ريز در جريان بودجه قرار گيرد کتابي را نيز منتشر کرديم و همراه با آن تلاش کرديم که بودجه را شفاف ارائه کنيم و بودجه را شفاف در اختيار جامعه قرار داديم. بيش از 6 هزار صفحه در 14 مجلد هم به مجلس و روي سايت قرار داديم.

نوبخت با تأکيد بر اينکه سعي کرديم تمرکز بودجه را از مرکز به استان‌ها ببريم خاطرنشان کرد: 20 درصد بودجه استان‌ها را نسبت به سال 96 افزايش داديم و 868 طرح عمراني را به استان‌ها واگذار کرديم.

وي بيان داشت: بودجه متفرقه از سنوات گذشته را نيز به همان دستگاه‌ها ارائه داده‌ايم و تلاش کرديم نوآوري‌هايي را به ساختار بودجه بدهيم. آنچه که در قانون بودجه مورد توجه است و آقاي رئيس‌جمهور هم در مراحل انتخابات به آن تأکيد کردند اين است که فقر مطلق را در پايان برنامه به صفر برسانيم.

سخنگوي دولت با اشاره به اينکه دولت با شفافيت و صراحت، اصلاحات خود را در بودجه ارائه کرده، گفت: موضوع اشتغال، موضوع بسيار مهمّي است. هر ساله چيزي حدود 700 تا 750 هزار شغل ايجاد مي‌کنيم، امّا تعداد کساني که وارد بازار مي‌شوند بيش از اين رقم است.

وي با بيان اينکه در برخي دولت‌ها تنها 100 هزار شغل در 4 سال ايجاد مي‌شده اظهار داشت: در نيمه اوّل سال 96 نسبت به 6 ماهه اوّل سال 95، 795 هزار فرصت شغلي ايجاد کرده‌ايم. هميشه بيش از 900 هزرا نفر وارد بازار کار مي‌شدند امّا امسال چيزي حدود 640 تا 650 هزار درخواست کننده شغل وارد بازار کار شده است.

نوبخت افزود: پيش‌بيني ما براي سال 97 اين است که 838 هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند که 70 درصد از‌ آنها فارغ‌التحصيل دانشگاه‌ها هستند. ما نمي‌توانيم فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها را به کارهايي که در شأن علمي آن‌ها نيست بگماريم. لذا بايد در سال 97 يک گام بلندتري برداريم.

وي با تأکيد بر اينکه قصد داريم در سال 97 يکميليون و سي و سه هزار فرصت شغلي ايجاد کنيم تصريح کرد: کشور ما تجربه پول‌پاشي دارد. ما به جاي اينکه پول را بين افراد بيکار توزيع کنيم، آمديم بين طرح‌هاي مهمّ توزيع کرديم. به جاي توزيع پول، 73400 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري مي‌کنيم.

نوبخت ادامه داد: يکي از برنامه‌هاي ما اين است که از سال 97 در شهرها، تمامي ساختمان‌هايي که در بافت فرسوده هستند را نه خانه‌به خانه؛ بلکه محلّه به محلّه بازسازي کنيم. طبق اين نقشه، تعداد خانه‌هايي که به‌وجود مي‌آيد بيش از تعدادي است که در آن زندگي مي‌کنند و براي ترغيب به تسهيل خريد واحدهاي اضافه، سعي مي‌کنيم 50 تا 60 درصد به آنها وام 9 درصد بدهيم. که با اين کار 240 هزار فرصت شغلي در سال 97 ايجاد مي‌شود.

وي افزود: براي اين قسمت، در سال 97 صد هزرا واحد مسکوني را در نظر گرفته‌ايم.

وي درباره اظهارات وزير خارجه فرانسه مبني بر اينکه مذاکره ‌اي درباره مسائل موشکي با ايران داشتند، گفت: هيچ کسي اجازه ندارد در بحث دفاعي و موشکي ما دخالت کند، بنيه دفاعي و موشکي حق مسلّم خود مي‌دانيم و در رابطه با بحث دفاعي با هيچ کسي مذاکره‌اي نشده و نخواهد شد.

وي افزود: امکان دارد در يک جلسه‌اي شخصي اظهارنظري در اين مورد کرده باشد که اين دليلي بر انجام مذاکره نيست، مذاکره يعني يک سلسله جلساتي مانند برجام برگزار شد اما اينکه يک نفر اظهارنظري کرده و در مجامع بين‌المللي بگويد فلان حرف را زدم دليلي بر انجام مذاکره نيست.

نوبخت با اشاره به مطالبه مردم براي داشتن هواي پاک، گفت: ‌براي اين کار قرار است بيش از 1026 دستگاه تاکسي،‌ ميني‌بوس و اتوبوس بر اساس جدولي براي حمل و نقل درون و برون‌شهري نوسازي شود که از اين کار 25 هزار فرصت شغلي ايجاد مي‌شود. از اين تعداد 700 هزار دستگاه مربوط به موتور برقي، 5000 کاميونت و 15 هزار تاکسي است.

سخنگوي دولت با بيان اينکه براي بخش کشاورزي سه برنامه وجود دارد، گفت: از جمله آن پرورش ماهي در قفس و يا کشت گلخانه‌اي با توجه به کمبود آب است. همچنين مي‌خواهيم تسهيلات به واحدهاي صنعتي نيمه تمام يا واحدهايي که با تمام ظرفيت کار نمي‌کنند، بدهيم که از اين طرح نيز شغل ايجاد مي‌شود. در کنار آن مهارت‌آموزي درباره مشاغل روستايي و عشاير نيز در دستور کارمان است.

رييس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع طرح‌هاي ناتمام، بيان کرد: حدود 71 هزار پروژه ناتمام وجود دارد که 68 هزار تاي آن مربوط به پروژه استاني و شش هزار مربوط به پروژه ملي است که نيمه تمام مانده است. براي اتمام اين پروژه‌ها حدود 500 هزار ميليارد تومان پول نياز است که در بودجه اين ميزان پول وجود ندارد لذا بر اساس مکانيزم مرسوم در دنيا موسوم به مکانيزم شرکت خصوصي - عمومي، ما 15 هزار ميليارد تومان منابع گذاشته‌ايم تا حدود 126 هزار ميليارد تومان منابع براي اتمام طرح‌ها از طريق شرکت‌هاي بخش غيردولتي استفاده شود.

وي گفت که تاکنون کميسيون تلفيق کمک‌هاي خوبي داشته، انتظار مي‌رود که مجلس از اين اصلاحات پشتيباني مي‌کند، اصلاحاتي که ممکن است موافقان و مخالفاني داشته باشد ولي انتظار ما از اصحاب رسانه و صاحب نظران کمک به دولت براي انجام برنامه‌هاي اصلاحات اقتصادي است. البته دولت به هيچ وجه حاضر نيست که اعتماد مردم و پشتيباني آنها را از دست بدهد چون رييس‌جمهور راي را از مردم براي دوره دوم دولت خود گرفت که راي رييس‌جمهور از برخي از نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان بيشتر بود. دولت مي‌داند که چه سرمايه اجتماعي دارد و نمي‌خواهد که پاسخ اين سرمايه و احسان مردم را با زحمت به آنها بدهد.

نوبخت تاکيد کرد که نياز به همکاري مجلس در همه موارد وجود دارد تا بتوانيم در کنار هم به مردم خدمت برسانيم، مردم به ما اعتماد کردند که حاضر نيستيم آبرومان پيش مردم با کارهاي نسنجيده و نادرستي که در نهايت نيز به نفع مردم نباشد، از دست دهند. ان‌شاءالله با همکاري مجلس و دولت، قانون بودجه خوبي براي سال آينده در دستور کار خواهد بود.

وي درباره اقدامات دولت براي مهار تورم، گفت: اهداف دولت، مهار تورم است و تلاش کرد با همين هدف تورم بالاي 40 درصد را به زير 10 درصد برساند اما باز هم 10 درصد گران مي‌شود که ما مي‌خواهيم اين گراني‌ها نسبت به سال‌هاي قبل خيلي کمتر شود.

نوبخت درباره موضوع گراني بنزين بر اساس بودجه 97، گفت: بنزين در دولت‌هاي گذشته حداقل چهار برابر شد که اين اتفاق در اين دولت رخ نداد اما بر اساس قانون هدفمندي بايد قيمت‌ها اصلاح شود البته در حال حاضر نيز منابع حاصل از اصلاح قيمت‌ها تنها صرف پرداخت يارانه نقدي مي‌شود که ما اين بار مي‌خواستيم از محل افزايش قيمت بنزين، منابع حاصله را صرف اشتغال و نه يارانه نقدي کنيم.

سخنگوي دولت افزود: تصور کنيد که فقط اين پول بنزين قرار است سوخت شود و هيچ اتفاقي نيفتد. حال اينکه با الگوي مصرفي جديد اين پول بنزين که مي‌سوزد تبديل به خودرو و خانه نو خواهد شد. گاهي بايد بين آزادي عمل و ارائه خدمات بهتر يکي را انتخاب کنيم. بايد شرايطي را فراهم کرد تا در نهايت منجر به زحمت کمتر و نفع بيشتر براي مردم شود. ما تلاش‌مان، جلوگيري از تورم و گراني است.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره برنامه دولت در خصوص اشتغال و مکانيزمش جهت حذف 30 ميليون يارانه‌بگير بر اساس بودجه 97، گفت: همان‌طور که در ابتداي صحبت‌هايم درباره اشتغال توضيح دادم، برنامه ما براي اشتغال يک ساله نيست بلکه بلندمدت است. عدد اعلام شده براي منابع مالي جهت ايجاد اشتغال تنها براي سال 97 است اما برنامه ما براي اشتغال مستمر و بلندمدت خواهد بود.

نوبخت افزود: درباره موضوع حذف 30 ميليون يارانه‌بگير که سوال کرديد، اول بايد پرسيد که آيا در حال حاضر بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 96، دولت مکلف نيست که يارانه 24 ميليون از يارانه‌بگيران را قطع کند؟ آيا دولت چنين کاري کرده است؟ دولت تا زماني که اطمينان حاصل نکند که کسي به يارانه نياز ندارد و يا برعکس احتياج دارد، اقدام به قطع يارانه نمي‌کند.

سخنگوي دولت تاکيد کرد: در سال 97 بر اساس توافق با مجلس با موضوع يارانه‌ها تصميم‌گيري مي‌کنيم ولي قطعا دولت يارانه هيچ فرد نيازمندي را قطع نمي‌کند.

خبرنگاري در ادامه از نوبخت پرسيد دولت چگونه و در کجا 795 هزار شغل را در سال 96 ايجاد کرده و قرار است بودجه 97 متکي به چه بخش‌هاي درآمدي باشد که نوبخت در پاسخ گفت: در بودجه 97 پيش‌بيني شده است که 194 هزار ميليارد تومان منابع مالي از طريق درآمدهاي مالياتي کسر شود. منبع دوم 106 ميليارد تومان از محل واگذاري‌ دارايي‌هاي سرمايه‌اي است که از اين ميزان 101 هزار ميليارد تومان از طريق فروش نفت تامين مي‌شود.

وي افزود: از منابع 106 هزار ميليارد توماني براي تامين بودجه 97، چهار هزار ميليارد تومان آن از محل فروش پروژه‌هاي ناتمام و 1500 تا دو هزار ميليارد آن از محل فروش ساختمان‌ها و ابنيه‌ها و اموال منقول و غيرمنقول مازاد دولت است. حدود 47 هزار ميليارد تومان هم از محل فروش دارايي‌هاي مالي تامين مي‌شود.

سخنگوي دولت افزود: بر اين اساس منابع مالي دولت بر پايه درآمد نفتي است که بيشتر آن صرف پرداخت حقوق مي‌شود. ما براي اينکه درآمدهاي بيشتري را کسب کنيم بايد چيزهايي را بفروشيم که اولين آن فروش سرمايه يعني نفت و بعد ساختمان‌ها و طرح‌هاي عمراني است. از آن طرف فروش سهام کارخانجات، اوراق و اسناد مالي و خزانه است.

نوبخت در جمع‌بندي گفت: درآمد دولت در سال 97 به سه بخش تقسيم مي‌شود؛ 194 هزار ميليارد تومان مربوط به درآمدهاي حاصل از ماليات، 106 هزار ميليارد تومان از محل فروش دارايي‌هاي سرمايه‌اي و 47 هزار ميليارد تومان از محل فروش دارايي‌هاي مالي است.

وي در مورد موضوع اشتغال در سال 96، گفت:‌ عمده اين اشتغال‌ها در سه بخش کالا و خدمات، صنعت و کشاورزي ايجاد شده است.

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره پيگيري‌هاي دولت در خصوص وضعيت بازداشت شدگان و برنامه دولت جهت بازديد از زندان اوين و همچنين پيگيري‌هاي صورت گرفته در خصوص دانشجويان بازداشتي، گفت: بر اساس منشور حقوق شهروندي، اعتراض و انتقاد به عنوان يک حق پذيرفته شده است که دولت نيز بر اين اساس به رخدادهاي اخير نگاه مي‌کند.

وي افزود: همه کساني که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتي را در اعتراضات‌شان مطرح کرده‌اند اين حق براي آنها بر اساس حقوق شهروندي قائل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومي لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندي انجام داده‌اند. البته تعداد اين افراد نسبت به معترضان واقعي محدود بوده است، باز هم ما معتقديم که بايد با اين افراد نيز در چارچوب قانون برخورد شود و مجازات قانوني صورت گيرد.

نوبخت افزود: رييس‌جمهور به وزراي اطلاعات و کشور به عنوان مسئول شوراي امنيت کشور ماموريت داده که گزارشي از تعداد افراد، بازداشتي‌ها و وضعيت آنها ارائه کند البته رييس‌جمهور غير از چارچوب دولت به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي نيز بر لزوم رعايت حقوق شهروندي تک تک افراد تاکيد دارد به ويژه براي کساني که ممکن است در فضاي هيجاني قرار گرفته باشند و در اين فضا آسيب به جان و مال مردم وارد کرده باشند. بايد بر اساس قانون و واقعيات با آنها برخورد شود. البته اميدواريم که زمينه بازگشت اين عزيزان و فرزندان به خانواده‌هاي آنها فراهم شود.

سخنگوي دولت افزود: آنچه در داخل رخ داد چه از طرف کساني که به مال مردم آسيب وارد کرده‌اند و چه آنهايي که خودشان دچار خسارات شده‌اند مشکلاتي را براي فرزندان ايران و خانواده بزرگ ايران به وجود آورد در اين بين آقاي ترامپ که خودش منفور ملت آمريکا است و آقاي نتانياهو که مقبوليت اجتماعي ندارد، خوشحال‌کننده بود. هيچ کسي غير از آنها نسبت به اين واقعيات خوشحال نشده است به همين دليل بايد مسائل درون خانواده با نگاه مشفقانه درک شود و مورد بررسي قرار گيرد و با نگاه پدرانه آن را بررسي کرد.

وي تاکيد کرد: همه بايد دست به دست هم داده و بدون اتهام‌افکني بدون اينکه چه کسي مقصر بوده به حل مشکلات مردم بپردازيم. فضاي عقلاني را جايگزين فضاي احساسي کنيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html